Pravdivost

Pravdivost

Pravdivost je v nehodnocení. Nejednou jsem od klientů slýchával: “Už se nepotřebuji víc učit, vím už dost.”, nebo “Teď si vystačím sám.” nebo dokonce “Nepotřebuji gurua”. Jako kdyby je někdo držel, jako kdyby tam byl někdo, kdo je hodnotí a od koho potřebují souhlas a potvrzení, že jsou dost dobří. Neuvědomovali si, že vždy byli svobodní, a tak si podobnými větami potvrdili jen to, čeho se báli a vběhli svému strachu přímo do náruče, aby s ním v nevědomosti mohli žít dál.

O středním věku člověka, jeho krizi a výzvě

O středním věku člověka, jeho krizi a výzvě

Krize středního věku je pozoruhodný, děsivý a současně numinózní (vůlí nekontrolovatelný) životní prostor. Když jej člověk rozpozná a uzná, uvidí najednou řadu souvislostí z jiného úhlu pohledu. A to nejen u sebe sama. Najednou je pochopitelná příčina potíží a nezdarů Jaromíra Jágra. Stane se zjevným, proč se Elonu Muskovi hroutilo podnikání s Teslou, proč spal jen za pomoci silných prášků a v továrně běžně trávil i 120 hodin týdně.

Hra na hrdiny jako "most do neznáma".

Hra na hrdiny jako "most do neznáma".

Život kolem nás je mnohotvárný a tajemný. Od nejútlejšího věku tento fenomén zkoumáme a učíme se ho. Ale kdo vlastně jsme my? Svět nabízí celou řadu lákavých odpovědí a možností, kým být a čím se stát, a s tím i řadu návodů na obsluhu a kontrolu zdroje našeho trápení. Můžeme se snažit o kontrolu nekontrolovatelného sebevíc, ale s Neznámem nejde smlouvat jako s prodavačem v obchodě. Je třeba do něj vstoupit, setkat se s ním. A hraní příběhových her je jednou z úžasných bran k takovému setkání.

Mysl a věc volby

Mysl a věc volby

Téma volby je cyklické téma. Vždy se jednou za čas vrací, tak jako nyní. Jak velmi příznačně zmiňuje postava Nea z filmu Matrix: volba představuje problém. Právě ona je tím určujícím prvkem toho, zda jsme ovládáni a reagujeme nebo zda jsme svobodní – zda naše činy určují okolnosti nebo zda jsou důsledkem naší volby. Na první zamyšlení na tom není nic složitého. Ovšem už na ten druhý pohled se věci přestávají jevit tak jednoznačně.

...

Šibalský úsměv

Šibalský úsměv

O nedokončenosti, každodennosti a ne-postoji.

V člověku existuje aspekt, říkejme mu archetyp Architekta, který má sklon dokončit, vyrovnat a uzavřít každou rovnici (rozuměj situaci, událost). Touží vyřešit každou neznámou, kterou najde. To je však způsob, jakým se zároveň posiluje a rozmnožuje Stín. Je-li naším vnitřním procesem (Architektem) vyrovnán, je tím naplněn – tj. je replikován na druhou stranu rovnice. Stín je velmi lákavé sousto pro Architekta neboť úmyslně přichází nedokončený (a tedy nesnesitelně nedokonalý). A Nedokončenost – to je jiné jméno pro Stín.